يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Sunday, 28 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۲۷۵۵
تاریخ انتشار : ۳۱ : ۱۲ - ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دیباچه، نمایشگاه بین المللی کتاب که از ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت ماه در مصلی تهران در حال برگزاری است، پذیرای نویسندگان و ناشران ایرانی و سایر کشور‌های همسایه همچون افغانستان، تاجیکستان و ... بوده و در این بین رسانه های شنیداری تلاش زیادی در آشنایی مخاطبان با جوانان هنرمند و خلاق این مرز و بوم داشته اند.

برنامه کافه رادیو از شبکه رادیویی جوان از روز نخست برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب در ضلع غربی محوطه مرکزی در مصلی تهران از ساعت ۱۵ تا ۱۵:۴۵ دقیقه میزبان نویسندگان و ناشران جوان بوده و درباره فعالیت­شان با آن­ها گفتگو کرده و آثارشان را به مخاطبان معرفی می­کند.

برنامه کافه رادیو ۲ سال به احترام زنده یاد «مهران دوستی» تعطیل شد | به دنبال حلقه گمشده مخاطبان جوان هستیم!

خبرنگار دیباچه گفت‌وگویی با « سیروس رجبی » تهیه­ کننده برنامه کافه رادیو  داشته است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

آقای رجبی کافه رادیو از چه زمانی آغاز به کار کرده است؟

برنامه کافه رادیو یک شناسنامه حدوداً ۲۰ ساله در رادیو جوان دارد که تهیه ­کنندگان متعددی این برنامه را تهیه کرده ­اند، ولی از ابتدای راه­ اندازی آن، آقای مهدی شاه رضایی به عنوان سردبیر و تهیه ­کننده اصلی بودند و در کنارشان تهیه­ کنندگان مختلفی کمک می­کردند تا برنامه تقدیم مخاطبان شود. مدت­های پیش نیز مرحوم « مهران دوستی » گویندگی این برنامه را برعهده داشتند، بعد از درگذشت ایشان، ۲ سال برنامه به احترام­شان تعطیل شد و بعد از ۲ سال با اجرای « علیرضا کنگرلو » از سال ۱۳۹۹ دوباره به روی آنتن شبکه رادیویی جوان برگشت.

برنامه کافه رادیو ۲ سال به احترام زنده یاد «مهران دوستی» تعطیل شد | به دنبال حلقه گمشده مخاطبان جوان هستیم!

برنامه کافه رادیو برنامه ­ای فرهنگی است که از گروه جوان و اندیشه (فرهنگ رادیو جوان) تقدیم مخاطبان می­شد که با مدیریت آقای شاه رضایی در گروه دانش و اقتصاد شبکه رادیویی جوان، تهیه­ کنندگی این برنامه به بنده سپرده شد.

کافه رادیو هر روز از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۵ تا ۱۵:۴۵ دقیقه تقدیم مخاطبان می­شود، اما در ایام برگزاری نمایشگاه بین ­المللی کتاب و جشنواره ­های مختلفی همچون جشنواره فیلم و جشنواره ­های تئاتر و موسیقی، این برنامه به ­صورت میدانی به محل برگزاری نمایشگاه ­ها و جشنواره ­ها می­رود و از آنجا تقدیم مخاطبان می­شود و اکنون هم در زمان نمایشگاه بین المللی کتاب هر روز حتی پنجشنبه و جمعه از مصلی تهران در خدمت مخاطبان هستیم.

محوریت این برنامه بر چه اساسی است؟

محوریت برنامه در دوره ­های مختلف فرهنگی، هنری و ادبی بوده، اما به تازگی مباحث گردشگری و اقتصادی هم به این برنامه اضافه شده است. در روز‌های مختلف همانطوری که از اسم برنامه (کافه رادیو) مشخص است، میز‌های مختلف (ادبیات، موسیقی، سینما، نقاشی، گردشگری، اقتصاد و محیط ­زیست) و بخش­هایی که هر کدام بر سر یک میز توسط مجری برنامه اداره می­شود را داریم.

هدف­تان از ساخت این برنامه چه بوده است؟

همان حلقه گمشده ­ای که مخاطبان جوان در شاخه ­های مختلف دارند. گروه نوجوان و جوانِ کشورمان به اطلاعاتی که در زمینه علمی، فرهنگی و هنری و همچنین اطلاعات به ­روزی که در جامعه در این حوزه ­ها اتفاق می­ افتد، نیاز دارند.

نمایشگاه کتاب محل حضور جوانان تازه ­کار است، جوانانی که تازه، وارد حوزه نویسندگی و نشر در ژانر‌های مختلف شده می­توانند به برنامه بیایند و خودشان را معرفی کنند. شاید اگر این برنامه از استودیو پخش می­شد حضور این جوانان در برنامه خیلی ملموس نبود و به سختی می­توانستند در برنامه حضور داشته باشند. این برنامه در کنارشان است تا زمانی که نمایشگاه برگزار می­شود و کتاب این دوستان تبلیغ و به فروش می­رسد خودشان را به مردم از طریق برنامه کافه رادیو معرفی ­کنند.

امسال چندمین حضورتان در نمایشگاه بین­ المللی کتاب تهران است؟

کافه رادیو از ابتدای راه ­اندازی در همه جشنواره­ ها و نمایشگاه ­ها حضور داشته، فقط در ایامی که نمایشگاه برگزار نمی­شد مثل ایام کرونا، این برنامه از استودیو ی پخش تقدیم مخاطبان قرار می­گرفت. حتی در یک مقطعی با حضور در جشنواره ­هایی در خارج از تهران (همدان، شیراز و ...) این برنامه به­ صورت میدانی در آنجا حضور پیدا می­کرد.

نمایشگاه کتابِ امسال را نسبت به سال­های گذشته در خصوص کیفیت و کمیت و حضور ناشران چطور ارزیابی می­کنید؟

محوریت برنامه کافه رادیو در سال ۱۴۰۲،حضور جوانان و ناشرانِ جوان است، در کنار این دوستان ما سراغ برخی از مدیران و صاحبان نشر می­رویم که برای مخاطبان توضیح دهند چه کار‌هایی در حوزه نشر انجام می­دهند، چه کتاب­هایی برای اولین بار و چه کتاب­هایی برای چندمین بار در ژانر‌های مختلف منتشر کرده و مورد استقبال قرار گرفته ­اند و به مخاطبان معرفی می­شوند.

به نظر من امسال و سال گذشته به ­خصوص امسال حضور ناشران در نمایشگاه بین ­المللی کتاب تهران مشهودتر است. ۲ سال کرونا بود و فروش بیشتر به ­صورت برخط و غیرحضوری انجام گرفت. سال گذشته به صورت پنجاه پنجاه بود، ولی امسال که خوشبختانه کرونا تا حدودی از کشورمان رخت بربسته، اکثر ناشران دوست داشتند به ­صورت حضوری در این نمایشگاه حضور پیدا کنند و استقبالِ مردم هم خیلی وسیع و گسترده بود، بویژه ایام تعطیلاتی که مابین این ۱۰ روز برگزاری نمایشگاه قرار داشت.

با توجه به اینکه رسالت رادیو جوان فعالیت برای قشر جوان جامعه است، حضور و استقبال جوان­ها را در نمایشگاه کتاب چطور دیدید؟

تعدادِ ناشران جوان و حتی نویسندگان جوان در نمایشگاه خیلی زیاد است، سعی می­کنیم در هر برنامه بین ۵-۶ نفر از نویسندگان در کنار ناشران جوان را در برنامه دعوت کنیم تا حضور داشته باشند، صحبت کنند و خودشان و کتابشان را معرفی کنند و حتی در کنار آن مشکلاتی را که در زمینه چاپ و انتشار کتاب دارند را مطرح کنند.

یک نکته ­ای را امسال در کنار بخش­های مختلف دیگر در برنامه اضافه کرده ­ایم و آن اینکه رسالت شبکه رادیویی جوان با حضور جناب دکتر مقصودی مدیر شبکه جوان به این سمت می­رود که حضور نوجوانان در برنامه ­ها و شبکه ملموس باشد و این دوستان به سمت شنیدن و حتی همکاری با شبکه رادیویی جوان هدایت شوند.

دو بخش را در برنامه اضافه کرده ­ایم که یک بخش خبری و بخش دیگر هم معرفی کتاب است که هر دو بخش با حضور دو نوجوان دهه هشتادی تقدیم مخاطبان می شود تا نوجوانان بدانند که در برنامه کافه رادیو سهم دارند و از همین­جا حتی از همه نوجوانان و جوانانی که دوست دارند تا با شبکه رادیویی جوان همکاری کنند، دعوت می­کنیم اگر می­توانند بخش­های مختلفی را تولید کنند، کافه رادیو از جمله جا‌هایی است که می­توانند خودشان را به مخاطبان معرفی و یک کار رادیویی را تولید و به روی آنتن ببرند.

برنامه کافه رادیو ۲ سال به احترام زنده یاد «مهران دوستی» تعطیل شد | به دنبال حلقه گمشده مخاطبان جوان هستیم!

بازخورد‌های مردم از شنیدن برنامه و دیدن برنامه­ سازان در نمایشگاه چطور بوده است؟

بازخورد‌های زیادی از شنیدن برنامه در فضای مجازی در پیام­هایی که از طریق ۱۶۲ به رادیو جوان و همچنین از طریق فضای مجازی در کانال­های شبکه (ایتا، سروش، آی­گپ، بله) ارسال می­کنند، داشتیم. شبکه کانال­های مختلفی دارد و بخش­های مختلف برنامه در فضای مجازی منتشر می­شود و بازخورد از طریق ادمین کانال شبکه رادیویی جوان و از طریق مدیر فضای مجازی جناب آقای رضایی به ما منتقل می­شود. بخش­هایی که مردم دوست دارند به برنامه اضافه شود و از بخش­هایی که منتقد آن هستند استقبال می­کنیم. میز‌هایی از کافه رادیو در آینده قرار است به نوجوانان و جوانانی که دوست دارند با ما همکاری داشته باشند و یا حتی منتقد ما هستند، سپرده می­شود.

همه دوستان می­توانند با ۱۶۲ تماس گرفته و تمام پیشنهاد‌ها و انتقادات خود را با ما در میان بگذرانند و یا حتی با ادمین­های کانال­های رادیو جوان ارتباط گرفته و نظراتشان را به ما منتقل کنند.

گفت و گو از :  محدثه ملک­پور

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳